Zkušebna a studio pro Ostravu!!! Domov zesilovačů Friedman!!!

Zkušebna a studio Jakubka Ostrava

45 let metalu – Laney Ironheart IRT Studio

Tak je to 45 let od natočení první desky Black Sabbath, a tak je nejvyšší čas si pořídit do studia zvukovou metalovou klasiku na kterou už tolik let hraje Tony Iommi, tedy lampovou hlavu Laney. Tyto kousky byly podle reklamního letáku stvořeny v kovárnách černé země, a tím, že u nás máme k černé barvě velmi blízko nejen obrazně (černá Ostrava!), tak to bylo rozhodování celkem lehké. Díky super vybavení padla moje volba na Ironheart IRT Studio.

Laney-right-side

Tento kousek je totiž totální hybrid. Může žít životem klasické hlavy a sedět na 412, ale v balení jsou i rack ears, takže jej můžete v klidu založit do 19 racku, což já určitě udělám (prostě se mi 19 rack velice líbí!!!). No a díky skvělému vybavení s všemi možnými výstupy na zadní straně se může tahle metalová hlava lehce proměnit v plnohodnotný kytarový počítačový interface, což důkladněji popíšu o kousek později.



Takže jako hlava, je tato 2U škatule, vyrobená z černé oceli, mimochodem působí hrozně bytelně, 15W zesilovač osazený třemi ECC83 v předzesilovači a dvěma EL84 v koncovém stupni. Má tři samostatné kanály označené Clean, tedy totálně čistý zvuk bez možnosti nastavené zkreslení, Rhytm s vlastním gain, EQ a hlasitostí, a Lead s tímtéž. Všechny tři kanály pak ještě procházejí ovladačem dynamiky, který mže při nízké hlasitosti více rozhýbat reproduktor v basech, takže i při nízké hlasitosti bude bedna znít plně, tónovou clonou podobnou jako na potenciometru kytary, tedy basy vlevo a výšky vpravo, a pak digitálním volitelným reverbem. Všechny tyto možnosti je možné přepínat přiloženým nožním ovladačem. Ačkoliv se to zdá jednoduché, bylo to pro mne trochu oříšek, neboť na čelním panelu nejsou mikrospínače, ale klasické páčky nahoru/dolu, ale po chvilce laborování a požitím metody pokus/omyl jsem na přepínání přišel. Prostě musíte na zesilovači všechno zapojit a pak ovládat pouze nohou. Pokud vám do toho někdo vstoupí, tak po určitém zacvičení to není příliš obtížné dostat znovu do pohotovostní polohy . Další zajímavostí na čelní straně jsou dva nástrojové vstupy. Tahle mrška totiž buď tlačí plných 15W z vrchního vstupu, nebo pokud hrajete v paneláku večer po desáté, tak sotva 1W ze spodního vstupu. To je celkem zajímavé řešení, nemusíte nic přepínat na zadní straně přístroje, takže prostě jenom kytaru přehodíte dolu a hrajete na plný výkon ale přitom potichu. Další zajímavostí je, že EQ knoflíky můžete potáhnout k sobě, potenciometr se povysune, ukáže se zřetelné červené označení (velmi dobře viditelné, opravdu se to nedá nevidět) a ovládání basů, středů a výšek je pak rozšířené, což je celkem zajímavá vychytávka. Nic o čem je třeba napsat domů, ale nestěžuji si. Jo a už jsem řekl, že reverb je velmi povedený? Ne? Takže, reverb je velmi povedený. Zvuk je moc pěkný a není potřeba Boss RV5, který tím pádem dáte buď druhému kytaristovi (no to asi ne, že) nebo ho zapojíte do dalšího zesilovače (to asi spíš).

Laney-left-side

Ale nejvíce zajímavostí je našlapáno na zadní straně zesilovače. Kromě výstupu pro repro (žádné překvapení na této frontě) s přepínáním impedance, je tady XLR výstup DI s volitelnou emulací bedny, vstup aux pro přehrávač (celkem na nic), efektová smyčka s nastavením vstupního napětí (to je fajn), vstup pro nožní přepínač a hlavně USB zdířka a re-amp výstup. A to je to nejzajímavější.
Ale nejprve zvuk. Ten je opravdu velice nakloněn modernímu hard rock a metal, tam se asi bude cítit IRT nejlépe. Gainu je dost pro všechny, pre-boost je vždy připraven a zvuk je opravdu hutný a plný. Nastavení různých barev je díky dvěma EQ velice flexibilní, vytahovací potenciometry lehce, ale opravdu jenom lehce, pomohou nastavit to co potřebujete. A už jsem řekl, že reverb je velmi povedený? Aha, řekl. No je opravdu povedený, zvuk je velice příjemný i v metalovém zabarvení. Výkon je do zkušebny a studia zcela dostatečný, 4x12 bednu naplní bez problémů a tím, že je výstup DI s emulací, může se při živém hraní bez problémů napíchnout přímo do mixu a je vystaráno.
A ještě pár slov ke funkci zvukové karty. Ta je opravdu na vysoké úrovni. Přes USB kabel jsem IRT nabodl do Macu, a bez nutnosti nějaké instalace byl přístroj hned připraven. Pokud máte již jeden zvukový interface, je nastaveni agregovaného audio zařízení jen o něco málo složitější a detail jak na to se zanedlouho objeví na našem YouTube kanále. No a když už to je zapojeno tak dál je to super jednoduché. Do Studio One jsem přidal dvě stopy, po USB kabelo jdou totiž dvě stopy oběma směry, a začal nahrávat. Do jedné stopy jde zvuk přímo ze vstupu zesilovače, tedy čistá kytara (pokud nepoužíváte krabičky) a do druhé pak finální zvuk s emulací 4x12 bedny. Já jsem ještě vytáhl emulovaný výstup pře DI, ten má o dost lepší zvuk než USB. Ale to vůbec nevadí, protože po skončení nahrávky prostě přesměrujete čistou stopu nazpět do IRT, vezmete propojovací nesymetrický kabel, a spojíte výstup ze zadní strany do kytarového vstupu vpředu, přidáte další stopu ve vašem DAW, nastavíte ji na USB finální vstup, zapnete nahrávání a váš počítač hraje čistý zvuk, ten jde do zesilovače jakoby z kytary, vy můžete nastavit požadovaný zvuk přímo na zesilovači, a ten ihned nahrajete nazpátek do další stopy. Paráda. Díky tomu, že Ironheart IRT Studio má zabudovanou výstupní impedanci, nemusíte vůbec zapínat bednu a hrajete a nahráváte tedy pouze se sluchátky. Ideální, jednoduché, velmi elegantní.
Takže velmi solidně zpracovaný kus hardware, skvělý zvuk, nadstandardní doplňková výbava pro počítačové hudebníky. Za nemnoho peněz tedy opravdu hodně muziky. A té muziky může být ještě více, pokud si Laney zvuk přijdete vyzkoušet k nám i vy. Tak neváhejte, už se na vás těšíme.

Nové lampy ve studiu – Randall RD20HE

Dlouho jsem se rozhodoval jestli ano, a potom skoro stejně dlouho jaký kytarový lampový zesilovač vlastně ve studiu potřebujeme. A jelikož jsem nebyl schopen tuhle zapeklitou hádanku rozhodnout, koupil jsem raději hned zesilovače dva. Ten první je Randall RD20HE Diavlo a druhý přijel Laney Ironheart IRT Studio. Začneme s 20W hlavou Randall. Tp, že ji chválí Ola Englund a podobnou, jen větší má za sebou Kirk Hammet a Scott Ian je jistě také důležité. Takže rozhodně se jedná o silnou porci gainu, pořádně metalovou hlavu. Dva kanály a boost nabízejí rozhodně dostatek zvukových možností. A opravdu, není třeba se bát čistého zvuku, tato hlava si velmi dobře poradí i s kytarou bez tubescreameru. Všechny tyto volby se přepínají nožním přepínačem, který je součástí dodávky. Vůbec přístroj je celkem slušně vybaven, efektová smyčka, DI se simulací 4x12 reprobedny a volitelné impedance připojené bedny. EQ je společné pro oba kanály, samostatný gain a tlačítko boost, a pak hlavní hlasitost a presence, jež jsou na konci ovládačů. Přístroj celkově působí robustním dojmem, je velmi lehce přenosný a po zapojení celý hraje do červena díky LED a elektronkám.

Randall-in-control-room

Hlavu jsem postupně připojil k Randall Trasher 412A, Marshall MG412 a dvěma Blackstar HT110. Každá bedna pochopitelně dodala aparátu svůj specifický zvuk, ale tenhle malý loudil dokázal lehce utáhnout i tu 400W obludu od Randall a mým uším ty Celestion G12 zněly asi nejlépe. No a ten zvuk je opravdu jako z 5150, ale za skoro polovinu peněz (a se zárukou na 3 roky, dodávám). Hard rock zvuk z ní vytáhnete bez nejmenších problémů. Pokud je na zkresleném kanále zapojen boost, je slyšet celkem zřetelně rachocení, což je ale pochopitelné díky konstrukci zesilovače, a lehce odstranitelné nepostradatelnou krabičkou NS2 od Boss. Zkoušel jsem i zapojit Boss OD2, což je ale relativně zbytečné, protože zkreslený kanál má sám o sobě skvělý zvuk. Zesilovač velmi přesně reaguje na různé kytary a snímače, takže vyloudit nepřeberné množství zvuků není vůbec problém.
Prostě tenhle středně cenově dostupný Randall udělá ve studiu a určitě i na živo pořádný randál a vypadá i v ruce je cítit, že na výrobě nešetřili, takže doufám, že nám ve studiu vydrží dlouho.


Takže pokud vaše kytarová skupina potřebuje znít hodně rokově neváhejte a přijďte nahrávat k nám.

PreSonus Sceptre S6

Po zkušenostech s monitory KRK Rokit 5G, PreSonus Eris E5 a Eris E8 jsme se rozhodli investovat o něco více prostředků, tedy peněz, do poslechu a přivezli jsme menší z dvojice koaxiálních near field monitoru od PreSonusu, konkrétně 6ti palcový model Sceptre S6. A po zkušenostech jsme přesvědčeni, že se tato investice vyplatila. Tyhle monitory jsou úžasné hned z několika úhlů pohledu.

S6-front



Takže, popořadě. Koaxiální design reproduktorů je záležitost, kterou se inženýři snaží vyřešit už řadu let, a to s většími nebo menšími úspěchy. V tomto případě konstrukci PreSonus pojmenoval CoActual™, povedla se a výsledek je opravdu slyšet. Konstruktér Davem Guness, viceprezident pro výzkum a vývoj ve Fulcrum Acoustic navrhl 32-bit, 96kHz, dual-core, aktivní DSP, který pomocí technologie Acoustic TQ (Temporal equalization), který kompenzuje fyzikální problémy způsobené koaxiální konstrukcí výsledkem čehož je čistší stereo obraz a hlubší hloubku poslechu, to vše umístil do vinylově laminátové konstrukce s 6.25" basovým a 1" výškovým měničem, oba pumpující 90W z Class D zesilovačů, takže pár těchto monitorů pohaní čtyři velmi kvalitní aparáty. V metrové vzdálenosti je SPL 109dB, a je to opravdu slyšet. Další super věcičkou je všemožná ochrana, kterou monitory mají. RF interference, přepětí ze sítě, přehřátí, lupnutí při zapínání a vypínání, subsonický filtr a samozřejmě zkratová pojistka. To je soupis problémů, které s Sceptre mít nebudete. Co se týká konektivity, ta je také velmi všestranná, konkrétně zapojíte XLR kanón nebe jack 6.3, samozřejmě symetrické.

S6-back-pannel

A když máte zapojeno, můžete poslouchat zvuk od 52Hz do 20kHz, takže skoro jistě víc, než vezme naše ucho. A zde je další výhoda, a sice tzv Akustické ladění, tedy nastavení hlasitosti HF měniče (0 dB, +1 dB, -1.5 dB, -4 dB); korekci místnosti (0 dB, -1.5 dB, -3 dB, -6 dB), kterou nastavíte pokud máte monitory příliš blízko stěny; high pass filter (vypnuto, 60 Hz, 80 Hz, a 100 Hz, -24 dB/na oktávu) pro připojení subu a vstupní citlivost +4 dBu nebo -10 dBV, pokud tedy máte nějaké “amatérské” články ve vašem audio řetězci.
Tyhle monitory jsou naše hlavní už několik týdnů a určitě jsou zatím naše nejlepší. koaxiální konstrukce opravdu rozšiřuje stereo pozici, slyšíte skvělý zvuk nejen v přesném centru mezi dvěma monitory, ale pozice je mnohem širší, takže monitory slyší velmi přesně i hudebníci, kteří výjimečně mohou sedět s vámi v poslechové místnosti. Jsme s těmito přístroji velice spokojeni, v této cenové relaci jistě nenajdete ani jen podobně vybavené near field monitory. Hodnota, kterou za svě peníze dostanete je opravdu fantastická.
Takže až budete uvažovat, kam půjdete nahrávat váš příští projekt, u nás ho nejenom dobře nahrajete, ale hned si ho i skvěle poslechnete.

Těšíme se na vás.

PreSonus Monitor Station

Dalším nenápadným zařízením, které oceníte více až používáním, je Monitor Station, rovněž od naší oblíbené firmy PreSonus. Tahle krabice spojuje několik zařízení do velmi kompaktní a elegantní stolní jednotky. Po té co na vstupy připojíte výstup z vaší zvukové karty, získáte jako mávnutím kouzelným proutkem sluchátkový zesilovač se čtyřmi výstupy, každý se svou regulací hlasitosti. Už toto je jedno samostatné zařízení, které pokud vlastníte, tak můžete odnést do live room a rozšířit tak počet poslechů pro muzikanty, pokud nevlastníte tak za něj v budoucnosti zbytečně neutrácet. Zároveň do Monitor Station můžete zapojit tři páry poslechových monitorů a ty plynule zapojovat a odpojovat, a prověřit tak zvuk svého mixu na velkých i malých studiových monitorech a případně i na počítačových plastikových bedýnkách. A to vše mačkáním tlačítek na ovládacím panelu, bez nutnosti odsunovat skříň se zvukovkou a hledat delší kabely. Kromě hlavního výstupu můžete do přístroje zapojit ještě monitor mix, takže vám z hlavních monitorů hraje něco jiného než hudebníkům ve sluchátkách například. Do třetího vstupu klidně bodněte gramofon a o přestávkách si pouštějte ve studiu i v live room vinylové lahůdky, proč ne! Poslední, ale velmi důležitou vlastností je zabudovaný mikrofon, případně možnost zapojit do Monitor Station jednu zbytečnou SM7B, která se stejně jen tak váli ve skříni a dát si ták záležet na kvalitním zvuku ve sluchátkách hudebníků. Takže pantograf nad mixem, který stále překážel, můžete konečně odmontovat.

monitorstation

Tento přístroj, který byl nedávno nahrazen generací 2, je absolutně nepostradatelný pracant, který ušetří místo v racku nebo na stole, zjednoduší zapojení a zredukuje počet kabelu kolem klávesnice, umožní přenést jeden mikrofon do live room, a celkově výrazně zjednoduší monitoring a komunikaci do live room. Nejedná se o levný kousek, ale cca 8 tisíc je zcela odpovídající cena.
Doporučujeme jako extra doplněk.

PreSonus FaderPort

Dalšími kousky, které jsme se rozhodli hlouběji představit, jsou dva nenápadní pomocníci od PreSonus. Tahle firma opravdu zná studio a proto je jejich hardware, ale i software velice praktický. Zcela jistě to platí o nijak nápadném zařízení PreSonus FaderPort. Toto už nějaký pátek staré zařízení je vlastně hardware ovladač k libovolnému DAW software. U nás ho používáme s našim hlavním DAW, tedy Studio One. Jelikož oba pocházejí z dílny PreSonus, tak si podle očekávání spolu velmi dobře rozumí. Po vybalení z krabice bylo spojení navázáno za několik málo minut, a od té doby nejsou žádné problémy. Samotný přistroj je celkem vhodné velikosti, u nás ho máme na levé straně pro ovládání levou rukou, ale stejně dobře by mohlo být i vpravo. Ovladač má motorizovaný fader, který ovládá právě aktivní stopu, a to hlasitost, nebo automatizaci, či libovolnou určenou hodnotu (stereo pan, ale dá se naprogramovat i na kterýkoliv parametr pluginu). V dolní části je ovládání transportu, které je velmi pohodlné, a velmi rychle zapomenete na mezerník a ostatní klávesové zkratky.

faderport

K ovladači je možné připojit libovolná nožní spínač, a pak ovládat ještě další parametr nohou. S tím ale nemáme zkušenosti, ale vypadá to určitě zajímavě. Pro napájení je nutné použít externí zdroj, bez něj je motorový fader nepohyblivý a to je celkem důležitá vlastnost. Dovedu si ale klidně představit, že při nahrávání v exteriéru nebo na výjezdu postačí napájení z USB kabelu, které zaručuje kromě pohonu faderu zcela plnou funkčnost. Hlavní výhodou je, že přenesete všechny hlavní ovládací prvky až několik metrů od počítače, takže můžete sami sebe nahrávat, byt blíže hudebníkům a podobně, pokud tedy nahráváte a režírujete v jedné místnosti. U nás máme oddělený live room a studio, toto tedy není pro nás důležité. Jednoduchost a pohodlí, zejména při zapisování automatizace, přeskakování aktivních stop a ovládání transportu jednou rukou, zatímco prvou rukou dále ovládáte myš je natolik nakažlivé, že po cca roce používání je zcela nepředstavitelné pracovat bez FaderPort.
Zařízení je vcelku bytelné, není třeba se obávat o něj opřít ruku a vypadá, že pár let přežije bez problémů. Jak jsem již psal, programování spolupráce s Studio One je zcela triviální, v podstatě vše funguje přímo po prvním zapojení, náročný uživatel jistě připojí i nožní spínač.
Opravdu to byly velmi rozumně investované 3 tisíce korun. Doporučujeme.